دزفول

دزفول شهری است که قدمت تاریخی آن به 8 هزار سال پیش می رسد. یعنی پیش از اینکه که مردم سرزمینهای دیگر نقاط متمدن جهان با شهر شوش از نظر بازرگانی آشنا بو...

دزفول
امین پورآزرم يكشنبه 20 آبان 1386 | 17 سال پیشدزفول شهری است که قدمت تاریخی آن به 8 هزار سال پیش می رسد. یعنی پیش از اینکه که مردم سرزمینهای دیگر نقاط متمدن جهان با شهر شوش از نظر بازرگانی آشنا بودند، شهر دزفول (با نام آوان) پایتخت یاران مقتدری بود که در حال حاضر از آنها با عنوان عیلامی ها یاد می شود. طبق نوشته های کتاب شهرهای ایران اثر آقای ایرج افشار و شواهد موجود می توان دزفول را قدیمی ترین شهر جهان دانست. به گفته حمدالله مستوفی در معجم البلدان نام دزفول عربی شدة واژه «دژپل» است که خود متشکل از دو واژه «دژ» و «پل» می‌باشد. دزفول در گویش محلی به نام‌های دٍزفیل (dezfil)، دسپیل (despil) و دٍسفیل (desfil) نیز خوانده می‌شود. مردم دزفول از تبار پارسی هستند و زبانشان گویشی اززبان فارسی است. برخی به نادرست مردم دزفول را لر و بختیاری میدانند.علت این اشتباه وجود شباهت های زبانی میان لرها و دزفولیها است. وجود واژههای کهن پارسی در هردو گویش لری و دزفولی این تصور را ایجاد میكند. دسته‌بندیسایر جاذبه‌های تاریخیخوزستانکلید‌واژهدزفول15944 بازدید
نمای ایران از تصویر زیبای ارسالی متشكرميكشنبه 20 آبان 1386 | 17 سال پیش
بابک (-:يكشنبه 20 آبان 1386 | 17 سال پیش
سکه های ساسانینمای ایران نمای ایران سکه های ساسانیسلسله ساسانی آخرین سلسله قدرمت و جهانی ایران بود. آنها خود را نوادگان و وارثان امپراطوری هخامنشیان می دانستند
سنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoطی بررسی و مطالعات یک دهه ای که بر روی سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران و دیگر نقاط جهان داشتیم به نقوش انسان هایی بر خورد می کردیم که دستان و پاهایی باز داشتند ... .
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
شوشترنادر چقاجردینادر چقاجردیشوشترابن مقنع گوید: اول شهری که پس از توفان نوح بنا نهادند، شوش و شوشتر بود.
کوبه ها زنگهای اخبار امروزیعلی ناصریعلی ناصریکوبه ها زنگهای اخبار امروزیکوبه ها درقدیم بر روی درب نصب می شود تا کسی که پشت در قرار گرفته صاحب خانه را از حضور خود مطلع کند
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
فرش زمرّدین بهاریمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانفرش زمرّدین بهاریارتفاعات سرسبز زاگرس در شمال خوزستان
پل شهدای لالیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپل شهدای لالیشاهکار مهندسان ایرانی بر روی دریاچه سد گتوندعلیا در شمال خوزستان
دریاچه سد گتوندعلیامهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندریاچه سد گتوندعلیاشهرستان لالی، شمال استان خوزستان
ضیافت بهارمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانضیافت بهارلاله زارهای دامنه های سرسبز زاگرس، شهرستان لالی، شمال خوزستان
بند میزان شوشترعلی امیرپورعلی امیرپوربند میزان شوشتربندمیزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دست انسان، مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پابرجاست...
پل قوسی کارون 3جمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیپل قوسی کارون 3این پل بر روی دره ای به عمق 250 متر واقع در محدوده دریاچه سد و نیروگاه کارون 3 و به جهت جایگزینی جاده قدیمی ایذه – شهرکرد ساخته شده.
جاده شهرکرد - ناغان - ایذهجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیجاده شهرکرد - ناغان - ایذهجاده قدیم شهرکرد - ناغان - ایذه یکی از زیباترین جاده های کشور میباشد
مجموعه آبشارهای شیوندمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانمجموعه آبشارهای شیوندجلوه زیبای طبیعت در شمال خوزستان
طبیعت بهاری دهدزمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانطبیعت بهاری دهدزمرتفع ترین شهر استان خوزستان
پل ساسانی دزفولn nouriپل ساسانی دزفولپل ساسانی دزفول قدیمیترین پل استوار جهان در استان خوزستان
آبشار شوی دزفولn nouriآبشار شوی دزفولآبشار شوی دزفول از جاذبه های بسیار زیبای طبیعی شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان است که اولین اثر طبیعی ثبت ملی خوزستان می باشد.
کاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کاریز جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
طبیعت ایذهعیسی حسینیعیسی حسینیطبیعت ایذهروستای سادات حسینی از توابع ایذه
طبیعت ایذهعیسی حسینیعیسی حسینیطبیعت ایذهخوزستان - ایذه - دشت سوسن
ایذهعیسی حسینیعیسی حسینیایذهخوزستان - ایذه
کوه آتشگاهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانکوه آتشگاهتپه ای باستانی در غرب شهر اصفهان
آسیاب آبی خوانسارجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیآسیاب آبی خوانسارصدای سنگ تنها آسیاب آبی قدیمی استان اصفهان در خوانسار شنیده می شود.(صاحب نیوز)
دریاچه سد کارون 3جمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیدریاچه سد کارون 3سد کارون ۳ یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است، که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران احداث شده‌است
مسجد جامع قاینمحمود طالبی محمود طالبی مسجد جامع قایناین مسجد بنایی است بسیار قدیمی و درنهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح انگیز است.امروز با گذشت 1100سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قائن می باشد.
تپه های تاریخی روانسرخالد محمدی تپه های تاریخی روانسردر ابتدای مسیر ورود جاده کرمانشاه به شهرستان روانسر در حدود 450 متری از جنوب جاده اصلی شهر، تپه های سه گانه متصل به هم وجود دارند که در نزد مردم منطقه به نام تپه موسی معروف می باشند.
کندوهای قدیمی - مسجد جامع قدیمی شهر کدکنمجید رفیعیمجید رفیعیکندوهای قدیمی - مسجد جامع قدیمی شهر کدکنکندوهای قدیمی ویژه نگه داری گندم و غلات
آبشار شِویمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار شِوییکی از زیباترین آبشارهای ایران در شمال خوزستان
گاوچاه ورزنهحیدر احمدی ورزنهحیدر احمدی ورزنهگاوچاه ورزنهبر اساس عکسی که در مسجد جامع اصفهان از گاو چاه وجود دارد، گاو چاه حدود 600 سال قدمت دارد و در زمان هایی که در تابستان حدود دو ماه آب نبود، گاوها را به چاه می بستند و از چاه برای آبیاری و شرب، آب می کشیدند؛ این روش نه در اصفهان و نه در هیچ کجای دنیا نظیر و مانند ندارد.
شیمبارمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانشیمبارشیرین بهار طبیعت زیبا در مرز استان های چهارمحال و خوزستان
آبشار شیوندمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار شیوندتجلی زیبای عظمت الهی در طبیعت زیبای شمال خوزستان
منطقه حفاظت شده شیوندمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانمنطقه حفاظت شده شیوندمنطقه حفاظت شده شیوند در شمال خوزستان
بهار زیبای زاگرس مرکزیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانبهار زیبای زاگرس مرکزیمنطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان
آسیاب شتر قدیمی شهر ورزنهحیدر احمدی ورزنهحیدر احمدی ورزنهآسیاب شتر قدیمی شهر ورزنهآسیاب شتری، قدمتی بیش از 300 سال از دوره صفویه به این سو دارد و در نوع خود بی نظیر است و تاکنون گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به اینجا آمده، از این مکان دیدن کرده اند و بسیار برایشان جذاب و دیدنی بوده است.
کشتی یونانی - جزیره کیشمحمد رزازانمحمد رزازانکشتی یونانی - جزیره کیشین کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است.
دشت سوسنمهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندشت سوسنطبیعتی زیبا و دلفریب در استان خوزستان
سد کارون سهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانسد کارون سهشاهکار سدسازی ایران در استان خوزستان
غار خفاش دهلرانمحمد رزازانمحمد رزازانغار خفاش دهلراناین غار در 3 کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنة کوه مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران واقع شده است. این غار به علت زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است. خفاش‌های آن از نوع دم‌دار و بزرگ هستند. این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد.