موزه سینمای ایران

فكر ایجاد موزه سینمای ایران در 1373 با حمایت مهندس سیدمحمد بهشتی در زمان ریاست مركز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد و در 1377 در مراسمی‌، فا...

محمد ارجمندیسه‌شنبه 2 مرداد 1386 | 17 سال پیشفكر ایجاد موزه سینمای ایران در 1373 با حمایت مهندس سیدمحمد بهشتی در زمان ریاست مركز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد و در 1377 در مراسمی‌، فاز اول موزه سینمای ایران در خیابان لاله‌زار، كوچه پیرنیا افتتاح شد. انتشار چند كتاب‌، یك مجموعه كارت پستال‌، یك مجموعه موسیقی متن فیلم‌های ایرانی و برگزاری جشن‌های 100 سالگی سینمای ایران‌، آغاز فعالیت‌های موزه سینما بود. سرانجام در 1380، با حمایت و كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاونت امور سینمایی‌، سازمان میراث فرهنگی‌، شهرداری تهران و بنیاد فارابی‌، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس‌، كه قبل از انقلاب ستاد جشن هنر شیراز و نمایشگاه هنرهای تجسمی و محل اجرای كنسرت موسیقی بود و سپس در سال‌های پس از انقلاب‌، مركز آموزش فیلم‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، با حضور سیدمحمد خاتمی‌، رئیس‌جمهور، افتتاح شد. آدرس : خیابان ولی‌عصر، باغ فردوس مطالب از : allmuseums.com امكانات موزه عبارتند از: عكس‌ها: شامل هزاران عكس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندركاران صنعت و هنر سینما است كه قدیمی‌ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران باز می‌گردد; فیلم‌نامه‌ها: شامل 400 فیلم‌نامه ساخته شده است‌; اعلان‌ها: بیش از 2500 اعلان سینمایی از دهه 1310 تاكنون گردآوری شده و بخشی از آن به نمایش گذاشته شده‌است‌; جایزه‌های داخلی و بین‌المللی‌: بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران كه عمدتاً به دوره جمهوری اسلامی تعلق دارد، در موزه جمع شده و تكمیل آن ادامه دارد; كتاب‌ها: شامل كتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها تاكنون است كه به حدود 8000 جلد می‌رسد; اسناد و مدارك‌: حدود 3000 قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالكیت‌، سینماها و ... از حدود 90 سال پیش تاكنون موجود است‌; فیلم و ویدئو: 1000 فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 عنوان نمونه كوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه را تشكیل می‌دهد; مطبوعات‌: شامل 5000 جلد نشریه است كه قدیمی‌ترین آن متعلق به 1309 است‌; اسباب سینما توگراف‌: شامل حدود 300 دستگاه و ابزار قدیمی است كه عمدتاً بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه است كه قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به 1309 و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران است در همان زمان موجب شگفتی فن‌كاران خارجی می‌شده است‌; لباس‌، دكور و گریم‌: شامل نمونه‌های تاریخی لباس‌، دكور سازی‌، صحنهآرایی و چهره‌پردازی است كه تلاش بسیار زیادی برای جمعآوری آن‌ها صورت گرفته است‌. تالارهای موزه شامل 7 تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی 3 سالن وجود دارد و از داخل تالار سوم سینما به وسیله پله های مارپیچ می توان 4 تالار دیگر را بازدید کرد. دسته‌بندیموزه هاتهرانکلید‌واژهموزهسینمایایران15802 بازدید
تپه میل یا آتشکده ریعلیرضا کورش لیتپه میل یا آتشکده ریتپه ميل يا آتشكده ری، مهمترين اثر و بنای باقيمانده از عهد ساسانی است كه بقايای اين بنای عظيم برفراز تپه ای به نام تپه ميل در 12 كيلومتری جنوب شرقی شهر ری به طرف ورامين و در روستای قلعه نو قرار دارد.
بنای مسعودیه تهرانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانبنای مسعودیه تهراندر مرکز تهران و در لابه لای شلوغیها و ترافیک همیشگی آن، بنایی قرار دارد که با ورود به آن، این شهر شلوغ و زشتی‌هایش را فراموش می‌کنید. این بنای زیبا بنای مسعودیه یا عمارت مسعودیه است که در میدان بهارستان، خیابان ملت جای دارد.
موزه کلوکسعید جواهریسعید جواهریموزه کلوکموزه کلوک نطنز ؛ از صفویه ،قاجار و پهلوی
دفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهسنگ نگاره ها، كهن ترين آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند كه در آنها رمز و رازهاي فراواني نهفته است و از بهترين پنجره هاي رو به گذشته هاي دور مي باشند كه از طريق آنها مي توان از منظرهاي Perspective گوناگون زندگي انسان‌هاي اعصاركهن را رصد كرد.
کشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهکشف سنگ نگاره ای(حدود 2000 پ.م) که شباهت به یکی از گونه حشرات منقرض شده در ایران دارد. با همکاری گروهی از حشره شناسان ایران، مقاله ای در آن خصوص نوشته و به یکی از مجله های معتبر علمی زیست شناسی در آمریکا ارسال کردیم و...
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
آسورمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآسورروستایی در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده البرز مرکزی
پژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردپژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانپژوهشگران برای به دست آوردن یک عکس دقیق و زیبا چه سختی که متحمل می شوند.
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
غار رودافشاننادر چقاجردینادر چقاجردیغار رودافشاندهانه غار رود افشان بر بالای ارتفاعات جنوب شرقی روستای رود افشان در ارتفاع تقریبی 1920 متر از سطح دریا در دامنه کوه روبروی پارکینگ قرار داشته و به دهان نهنگی عظیم الجثه میماند که برای بلعیدن شما گشوده شده است.
دماوندبابک ارجمندیبابک ارجمندیدماوندای دیو سپید پای در بند ، ای گنبد گیتی ای دماوند