بهار کوهستان استهبان

مسیر ییلاقی سلسله جبال تودج استهبان در استان فارس

  • بهار کوهستان استهبان
  • بهار کوهستان استهبان
سیدحسین رضوانیپنجشنبه 26 فروردين 1395 | 8 سال پیششهرستان استهبان از مناطق حاصلخیز و پر آب استان فارس می باشد که انجیر آن منطقه از نام و آوازه خوبی برحوردار ست.چشمه‌های «قعری»، «پازهری»، «یوخوُ»، «مُرَخنه» و «بُک بُک» از مهم‌ترین منابع تأمین آب شهرستان بشمار می‌روند. این چشمه سارها که در ارتفاعات جنوب غرب و غرب شهرستان (سلسله جبال تودج) قرار دارند در اصل سرقناتهایی هستند که از گذشته بسیار دور مورد بهره برداری اهالی منطقه بوده‌اند. در کتب قدیم آمده‌است که آب بستانها و زراعت این شهر از چشمه‌های پازهری و قعری بوده که هر دو از جانب مغرب همه جا زیر درختان با ثمر جاری انددسته‌بندیکوه‌ها و قله‌هافارسکلید‌واژهبهاراستهبان16016 بازدید
نمای ایران سپاسجمعه 27 فروردين 1395 | 8 سال پیش
  • پایان زمستان زیبا و جشن طبیعت در استهبان فارسمسیر زیبای چشمه بک بک در شهرستان استهبان
  • آتشکده سنگی دارابتنهاترین نیایشگاه‌ این بنای ساسانی که در 6 کیلومتری شهر داراب ساخته شده است تنها چهارتاقی در ایران است که همه‌ی دیوارها، ستون ها، سقف‌ها و اتاق‌ها به گونه‌ی یکپارچه در دل کوه تراشیده شده و آن را با نام چهارتاقی سنگی، آتشکده سنگی، آتشکده آذرخش و مسجد سنگی نیز می‌شناسند.
  • کاخ ساسانی سروستانکاخ ساسانی سروستان در ۷.۵ کیلومتری جنوب شهر سروستان در استان فارس قرار دارد.
  • سنگ‌شکن، بزرگترین غار دست‌ساز جهان در جهرمغار سنگ‌شکنان جهرم که بین محلی‌ها به نام سنگ‌اِشکن معروف است، بزرگ‌ترین غار دست‌ساز خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین غارهای مصنوعی جهان است.
  • شیخ خلیفهشیخ خلیفه در بخش خفر استان فارس قرار دارد و از آثار متعلق به قرن هفتم قمری است
قله قدمگاهبابک ارجمندیبابک ارجمندیقله قدمگاهقدمگاه قله در غرب البرز شرقی قرار گرفته و با ارتفاع حدود ۳۶0۰ متر دومین قله مرتفع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است
کوه اُرِم - قله ارمبابک ارجمندیبابک ارجمندیکوه اُرِم - قله ارمکوه ارم با ۳۳۲۵ متر ارتفاع در جنوب چاشم
خط الراس نرو - اوپرتبابک ارجمندیبابک ارجمندیخط الراس نرو - اوپرتاوپرت مرز بیابان و آبان در فاصله مستقیم ۳۵ کیلومتری از شمال سنگسر (مهدی شهر)
شهرستان بواناتپارسه کشاورزپارسه کشاورزشهرستان بواناتشهرستان بوانات از شمال با شهرستان ابرکوه (استان یزد)، از شرق با شهرستان خاتم (استان یزد)، از جنوب با شهرستان‌های ارسنجان و نیریز، و از غرب با شهرستان‌های پاسارگاد و خرمبید هم‌جوار است.
کوه نمک جزیره هرمزمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیکوه نمک جزیره هرمزهرمز جزیره‌ رنگ‌ها‌ و عجایب است. کوه‌های رنگی، صخره‌های عجیب که در اثر فرسایش شکل گرفته‌اند، غارهای نمکی و سواحل رنگارنگ همه و همه باعث می‌شوند، وقتی پا روی این جزیره می‌گذارید، حس کنید وارد سیاره‌ دیگری شده‌اید. دنیایی از شگفتی‌ها که در آن همه چیز برایتان خاص و تازه است.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
سنگ آرزوسپیده اصلانسپیده اصلانسنگ آرزوکوه گاوازنگ زنجان، مجموعه ائل داغی، قله سنبله.
فسیل زیباعبدل شعبانیعبدل شعبانیفسیل زیبایک فسیل بسیار زیبا که بر روی تخته سنگی بزرگ در دامنه دره ای مشرف به فین هرمزگان فروردین 98
غار گهرهعبدل شعبانیعبدل شعبانیغار گهرهاین غار در غرب محله چلو روستای گهره واقع است بعد از سد گهره
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهاز منظر سنگ نگاره های کهن، می توان نگاه ساده و پیچیده نگارگران اعصار کهن را رصد کرد.
طبیعت بکر زاگرس مرکزیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانطبیعت بکر زاگرس مرکزیروستای پِِز علیا، بخش زلقی، شهرستان الیگودرز، استان لرستان
شباهت های جهانی بزکوهی  Ibexمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های جهانی بزکوهی Ibexبزکوهی نماد ایران باستان بوده است
فنجان نماها Cupmarksمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها Cupmarksفنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
جاذبه های غار علیصدرعبدل شعبانیعبدل شعبانیجاذبه های غار علیصدراین اثر طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیز شما را شگفت زده میکند
كاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادنادر چقاجردینادر چقاجردیكاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادكاخ اردشیر ساسانی با ابعاد ۵۹ در ۱۲۵ متر كه نخستین بنای تاق دار ساسانی محسوب می شود، در دو کیلومتری شمال شهر فیروزآباد قرار دارد.
شیرین خفته (بانوی خفته)نادر چقاجردینادر چقاجردیشیرین خفته (بانوی خفته)هنگام حرکت به سمت کرمانشاه در مسیر صحنه به بیستون و از فاصله ۱۰ کیلومتری بیستون، کوه بیستون و صخره های پشت آن تصویر جالبی را در ذهن انسان تداعی میکنند. دست طبیعت صخره ها را به شکل یک زن که به به پشت بر روی زمین خوابیده درآورده است.
پارک کوهستانی صفهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپارک کوهستانی صفهبام زیبای شهر اصفهان در جنوبی ترین نقطه شهر
دشت لاله واژگون رزستان دورود، بهشت طبیعت ایراناسفندیار خداییاسفندیار خداییدشت لاله واژگون رزستان دورود، بهشت طبیعت ایراندشت لاله های واژگون رزستان (Razestan) یا رزسو در ده کیلومتری دورود لرستان و نزدیک روستای دره اسپر در ارتفاعات پریزکوه واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید لاله های واژگون نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت است. دشت های لاله واژگون دورود از زیباترین و پرپشت ترین دشتهای لاله به شمار می رود و در دره ها و دامنه کوههای این منطقه انواع مختلف لاله های واژگون رنگارنگ را می توان یافت. لاله های واژگون زرد رنگ در دامنه پریز کوه کوچک و بعد از دشت دوم لاله ها قرار دارند. لاله های زردنگ درمیان انبوه لاله های قرمز زیبا
گردنه رنگینه پریزکوه دوروداسفندیار خداییاسفندیار خداییگردنه رنگینه پریزکوه دورودگردنه رنگینه یا رنگی در دامنه کوه پریز از مناظر دیدنی طبیعت دورود و استان لرستان محسوب می شود. بهترین مسیر برای صعود به گردنه رنگی و پریزکوه از روستای چشمه سرنجه در دو کیلومتری دورود است. سپس حدود یک ساعت کوهپیمایی تا چشمه راکن را پیش رو دارید. از چشمه راکن تا گردنه رنگینه نیز حدود یک ساعت کوهپیمایی لازم دارد.
چهارطاقی جرهنادر چقاجردینادر چقاجردیچهارطاقی جرهچهارطاقی (آتشگاه) بالاده یا جره با ارتفاع ۱۴ متر بر بالای تپه ای مرتفع در شمال شرقی شهر بالاده قرار گرفته است که یکی از پنج آتشکده ساخته شده توسط مهرنرسی وزیر بهرام دوم در مسیر فیروزآباد به بیشاپور میباشد.
نقش برجسته و کتیبه سرمشهدنادر چقاجردینادر چقاجردینقش برجسته و کتیبه سرمشهدبر صخره های مشرف بر روستای سرمشهد، نقش برجسته زیبا و بزرگی از بهرام دوم، پنجمین شاه ساسانی در حال مبارزه با دو شیر نر حک شده است. در این نقش برجسته بهرام دوم در حال مبارزه با دو شیر نر و حفاظت از همراهانش دیده میشود. یکی از شیرها در مقابل بهرام بر زمین افتاده و دیگری نیز که در حال حمله به شاه است، شمشیر بهرام را در سینه خود میبیند.
کاخ ساسانی سروستاننادر چقاجردینادر چقاجردیکاخ ساسانی سروستانکاخ ساسانی سروستان در ۷.۵ کیلومتری جنوب شهر سروستان در استان فارس قرار دارد.