ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
فنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرفنجان نماها cupmark، شاید عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین داشته باشند. رد پای آنها را در سیر زندگی انسانها در همه ي جوامع و قارهٔ ها می بینیم. نقاطی در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، سوئد، نروژ، امریکا( شمالی، مرکز و جنوبی)، الجزایر، اردن، قطر، عمان، یمن، دبی، عربستان، پاکستان، هند، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقزستان، تاجيکستان، و ... که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در ایران کوچکترین نشان و ردپایی از آنها در کتاب های دانشگاهی و دیگر محافل علمی دیده نمی شود.
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
انتشار تمبر سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردانتشار تمبر سنگ نگاره های ایراندر سال 1390 ، برای نخستین بار در ایران، موفق شدیم که تمبر سنگ نگاره های ایران را با هزینه های شخصی انتشار دهیم.
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخطرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریجام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
از هنر سنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنر سنگ تا هنر سفالمطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
رنگین نگاره های  pictograph  غارهای استان فارسمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگاره های pictograph غارهای استان فارسدر دانشگاه ها و دیگر محافل علمی ایران ، هروقت صحبت از هنر کهن بشری پیش می آید؛ فوراً اشاره به نقاشی های آلتامیرا و لاسکو در اسپانیا و فرانسه می شود. آنهایی که اطلاعات به روز دارند؛ اشاره هایی هم به نقاشی های لرستان می کنند.
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبنقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
نقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایراندیواره‌ی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایراننقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردغار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخغـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
نقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشاخیراً کوهنوردان و علاقه مندان به میراث کهن ایران، درغارهای اطراف شهرستان جهرم، رنگین نگاره های pictograph متعدد و فنجان نماهایCupmark کهن کشف کرده اند؛ که با محبت فراوان، تعدادی از آنها را برای نگارنده ارسال داشته اند. خوشبختانه بررسی ها و معرفی چندین ساله ما و دیگر دوستان پژوهشگر آزاد بر روی سنگ نگاره های ایران سبب شده تا کوهنوردان عزیزهم با آن آثار تاریخی و هنری آشنا شوند. شاهد آن هستیم که کوهنوردان و غار نوردان عزیز به نقاشی های کهنی در ایران دست پیدا کرده اند؛ که ما تصورش هم نمی توانستیم بکنیم. آ
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
سنگ نگاره های خراسان شمالیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های خراسان شمالیتخته سنگی پر از نقش های گوناگون، که طی دوره های مختلف حک شده اند و بعلت قدمت زیاد همه ی نقش ها به رنگ سیاه گراییده اند. چه زیبا و شایسته بود که این تخته سنگ بی بدیل در ورودی دانشکده های هنر، باستان شناسی، انسان شناسی، نماد شناسی، تاریخ و... قرار داده می شد.
رنگین نگارهای اطراف شهرستان جهرممحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگارهای اطراف شهرستان جهرمرنگین نگاره های pictographs مکشوفه در غاری در اطراف شهرستان جهرم از استان فارس، نقاشی های کهنی هستند؛ که در چندین مرحله و با رنگ های سیاه، قرمز و نارنجی حلق شده اند.
تن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردتن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانتصویر تن پوشی زیبا و مُزین به رنگ های گوناگون و بافته شده از الیاف ابریشم متعلق به دوره ساسانی که طرح های بزکوهی (نماد زایندگی و محافظت) هم بر آن دیده می شود؛ که نشان از یک باور اسطوره ای دارد. محل نگهداری : موزه نیویورک
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایراننماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی، گره ای نمادین و قابل احترام در میان قبایل، که ردپای همگون آن را در میان سنگ نگاره های کهن تیمـره هم می توان دیـد. نوعی اسپیرال درهم تنیـده کـه چون اسپرال های حلزونی، نشان از قانون کاینات داشته است.
سنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانسنگ نگاره های ایران، پنجره هایی رو به گذشته های دور هستند که از منظرگاه آنها می توان ابعاد گوناگون زیست انسان های کهن را رصد کرد.
حضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردحضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمسیر گردشگری سنگ نگاره ها، از راهنمایان گردشگری ایران
نقش کشتی بر سنگ نگاره های دهتل هرمزگانابراهیم  رفیعیابراهیم رفیعینقش کشتی بر سنگ نگاره های دهتل هرمزگاننقوش متعدد کشتی در محوطه باستانی سنگ نگاره های دهتل هرمزگان منعکس کننده اهمیت خلیج فارس و ارتباط دریایی برای سرزمین مان از دیرباز
سنگ نگاره های کهن بویین زهرامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن بویین زهراگفتنی است که وسیله نقلیه ما ساعت ده صبح زمستان 1390 وسط کوه های بویین زهرا به گل فرو رفت و تا حدود ساعت سه بعد از ظهر در گل جدل می کردیم. اگر همت و جوانمردی چوپان ها نبود،معلوم نبود چه سر نوشتی برایمان رقم می خورد.می خورد.
دیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهسنگ نگاره های تیمره ، دروازه هایی به گذشته های دور.
دره تندیس‌های قشممهدی مخلصیانمهدی مخلصیاندره تندیس‌های قشمدره تندیس‌های قشم در قسمت شمالی جزیره و در جنوب روستای ملکی قرار دارد. خاک رسوبی جزیره در این قسمت با باد و باران دچار فرسایش شده و ساختارهای زیبایی را پدید آورده است.
سیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هانقش یک بزکوهی، با سبک هنری اندیشه نگار Ideogram روی تخته سنگ صاف و قهوه ای رنگ که بر دیواره ی یک دره با کوبش استخوان درشت نی حیوانی یا سنگ بر سنگ خلق شده است.
راز آرم  دانشگاه تهرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز آرم دانشگاه تهرانآرم زیبای دانشگاه تهران، برگرفته از هنر اعجاز گونه ی گچ بُری دورره ساسانی در تیسفون است؛ که روان شاد، دکتر محسن مقدم با دگرباز آفرینی آن شاهکاری در حد آن هنر کهن خلق کرده است(سال 1315). نمادی بسیار زیبا، پیچیده و پر از پیام (نماد ایران باستان)!
رمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستاننقش رنگین نگاره ای متعلق به غار میرملاس کوهدشت (تصویر وسط) که در سال ۱۳۴۸ بدست زنده یاد حمید ایزد پناه کشف شده
خورشید، نماد شادی و سرور در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردخورشید، نماد شادی و سرور در میان سنگ نگاره های ایرانخورشید به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طبیعت، یکی از تاثیرگذارترین پدیده ها در زندگی موجودات زنده بوده است. براستی که نمادگرایی خورشید، نشانی از پنداشت های انسان خردمند و اندیشه ورز است.
رد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهننقش مردی تنومند، با کلاهخود یا سیماچه ی شاخدار بر سر، که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد(حدود پنج هزار سال پیش از میلاد).
کشف نقش های متعدد یوز اهلی ایرانی در میان سنگ نگاره های تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش های متعدد یوز اهلی ایرانی در میان سنگ نگاره های تیمرهبمناسبت 13آذر، روز جهانی یوزپلنگ یوز پلنگ اهلی ایرانی
سنگ نگاره های کهن سیستان و بلوچستان، کتاب های سنگی فلات ایران.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن سیستان و بلوچستان، کتاب های سنگی فلات ایران.بلوچستان یکی از زیستگاه های کهن فلات ایران است که سنگ نگاره های کهن و فراوان کشف شده در آن دیار گواه بر آن است .
نقش بزکوهی با نقطه در شاخ و پیام های اسرار آمیز؟!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش بزکوهی با نقطه در شاخ و پیام های اسرار آمیز؟!Ibex and point in the horn : The ibex code Deciphering Iran’s ancient rock art
شباهت های نقش کهن گوزن در ایران، با نقش کهن گوزن سرخپوستان در امریکامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های نقش کهن گوزن در ایران، با نقش کهن گوزن سرخپوستان در امریکانقش دو گوزن، یکی در میان سنگ نگاره های ایران (تیمره) و دیگری در میان سنگ نگاره های سرخپوستان بومی آمریکا (Indians ) در ایالت نوادا، که در هزاره های پیش خلق شده اند. شباهت ها و زیبایی های آنها بسیار جالب و چشم نواز است؛ بطوری که گویی خالق هر دو اثر هنری یک هنرمند بوده است.
ردپای باورهای آیینی ایرانیان باستان در معبد اور بین النهرین، به گواه سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردردپای باورهای آیینی ایرانیان باستان در معبد اور بین النهرین، به گواه سنگ نگاره های کهن تیمرهنقش یک بانوی ایران باستان (Proto-Elamite) که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد (حدود هزاره پنجم پ.م). این نمونه نقوش متعدد در میان سنگ نگاره های رنگین نگاره ( Pictograph ) و کوبشی (Petroglyph ) با قدمت هایی بسیار کهن تر در نقاط مختلف ایران دیده می شود.
فنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranیک تخته سنگ بر دامنه ی کوهی که طی هزاره ها ( از حدود هزاره نهم پ.م) بر آن گودی هایی ایجاد شده که به آنها فنجان نما ( Cup mark) می گویند.
نمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانهنرهای صخره ای، اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با ترجمان فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا می‌‌کنند و سخن گفتن آنها با کمک تصاویر و نشانه‌هایی است که اغلب در همه ی زمان ها و مکان ها، برای همه ی ملل جهان یکسان بوده است.
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلبابک ارجمندیبابک ارجمندی۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلنکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
جاذبه های گردشگری ایراننمای ایران نمای ایران جاذبه های گردشگری ایرانمعرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و ... گردشگری ایران
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
روستای اصفهکپروین هاوشپروین هاوشروستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
علیرضا آسیابانعلیرضا آسیابانروایت و شرح مختصری از انواع آناز آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
عمار کیوانیعمار کیوانیاستفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداریبسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شده‌اند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام می‌شود یا نور مصنوعی؟ تفاوت‌های نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانبابک ارجمندیبابک ارجمندیقلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری
قلعه كوهابسپیده اصلانسپیده اصلانقلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
معیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانمعیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانچگونگی داوری جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهپروین هاوشپروین هاوشآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان،متوجه نماد ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تانشانه ها و سنگ نوشته هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه میشویم که...
پمبه یا پنبهسپیده اصلانسپیده اصلانپمبه یا پنبهواژه پمبه در زبان طبری آن چیزی که مظهر لطافت و نرمی است پنبه نامیده می شود. امروزه این لغت با کلمه پنبه جایگزین شده است.
فنجانماهای  Cup Marks عصاره گیری آیینی و...محمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
ایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندباستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
سنگ نگاره های بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های بلوچستانبلوچستان، یکی دیگر از سرزمین های کهن ایران و با سنگ نگاره های فراوان است.
اختتامیه چهارمین دوره مسابقات عکاسینمای ایران نمای ایران اختتامیه چهارمین دوره مسابقات عکاسیآیین اختتامیه در یک رویداد آنلاین و به صورت زنده با حضور گروه داوران مسابقه عکاسی و تیم فنی نمای ایران چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ساعت ۲۰ برگزار می شود...
اعلام نتایج مسابقه عکاسیجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایراناعلام نتایج مسابقه عکاسیبا عرض تبریک به شرکت کننده ها و برگزار کنندگان مسابقه؛برندگان مسابقه به این شرح اعلام می گردد.
مسابقه عکاسیجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانمسابقه عکاسیمسابقه عکاسی نگاهی با پنجره
رد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکانقش اسب سواری درحال شكار که چون سرخپوستان کهن امریکا تیغه هایی شبیه پَر پرندگان بر پشتش دارد.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
رد پای اسب های پلنگ واره (آپا لوسا)سرخپوستان بومی امریکا در سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای اسب های پلنگ واره (آپا لوسا)سرخپوستان بومی امریکا در سنگ نگاره های کهن ایراننقش اسب پلنگ واره کشف شده در میان سنگ نگاره های نیکشهر بلوچستان (9000 پ.م.)
جنگل ابرمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیجنگل ابرجنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث می‌شود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش می‌شود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
چگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیمنمای ایران راهنمانمای ایران راهنماچگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیممی‌دانید که نور مهمترین عنصر در هر عکسی است که می گیرید. بعضی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که نور فوق العاده ای پیدا کنید، ودر این حالت، عکس های شما بهترین حالت خود را می گیرند. در بعضی اوقات شما با نور چالش برانگیزی درگیر می شوید، و برای بهره‌گیری هر چه بهتر از موقعیت ، باید برخی از استراتژی‌ها را به کار بگیرید. نورسنجی در پنجره و درها چالش برانگیز است. نوری که از منفذی از ساختمان به داخل فضا وارد می شود، خواه با یک تکه شیشه ای پوشانده شود و خواه بدون پوشش باشد، در مقایسه با نور محیط یک اتاق بسی
چگونه برنده مسابقه عکاسی باشمجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانچگونه برنده مسابقه عکاسی باشمشرکت در مسابقات عکاسی یکی از روش های بهبود مهارت های شما در زمینه عکاسی خواهد بود
سوالات متداول مسابقه عکاسی نگاهی با پنجرهجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانسوالات متداول مسابقه عکاسی نگاهی با پنجرهپنجره گسستی است در میان فضا برای بازتاب واقعیت بیرون به درون. روزنه ای که مناظر را برای شما قاب بندی می کند و راهی به سوی فهم مکان برای شما جاری می سازد. در ایران عزیز ما از گذشته تا به امروز پنجره فضایی است خیال انگیز برای تجسم و تفکر. حال آنکه در این روزهای الزام برای خانه نشینی ایستادن کنار پنجره و تجسم محیط بیرون جزیی از لذت های روزانه همه ما است. شاید در این مقطع از زمان بتوانیم با تقویت نگاه خویش به آن سوی پنجره ها سوژه های بسیاری برای عکاسی بیابیم.
نگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنیخیلی از غارهای ایران بویژه لرستان، نگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنی هستد!
مسابقه عکاسی نگاهی با پنجرهجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانمسابقه عکاسی نگاهی با پنجرهنگاهی با پنجره، مسابقه عکاسی ویژه روزگار خانه نشینی
شما را به دیدن فیلم مستند دریاچه کویر دعوت می کنیمدریاچه کویر دریاچه کویر شما را به دیدن فیلم مستند دریاچه کویر دعوت می کنیملطفا در خانه بمانید و ۱۶۰۰ کیلومتر/۴ روز سفر را در ۴۵:۴۵ دقیقه با ما ببینید
سنگ نگاره های تیمرهبابک ارجمندیبابک ارجمندیسنگ نگاره های تیمرهسنگ نگاره ها یکی از کهن‌ترین هنرهای بشر است که از انسان‌های نخستین به یادگار مانده است
رنگین نگاره های pictographs  بزکوهی Ibex در غارهای کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگاره های pictographs بزکوهی Ibex در غارهای کوهدشت لرستاننقش بزکوهی رنگین نگاره( پیکتوگراف- حدود ده هزار پ.م)، در سبک هنری اندیشه نگار، نوعی خط تصویری، نشانی شاید از کهن ترین اسطوره ی زیست بشر بر روی کره زمین(ماری و ماریانه)، آغاری بر سیر تطورّ خط در ایران
دفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهسنگ نگاره ها، كهن ترين آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند كه در آنها رمز و رازهاي فراواني نهفته است و از بهترين پنجره هاي رو به گذشته هاي دور مي باشند كه از طريق آنها مي توان از منظرهاي Perspective گوناگون زندگي انسان‌هاي اعصاركهن را رصد كرد.
نقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستاننقش یک گوزن زرد ایرانی که با رنگ قرمز (pictograph) در یکی از غارهای کوهدشت لرستان ایجاد شده است.
کشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهکشف سنگ نگاره ای(حدود 2000 پ.م) که شباهت به یکی از گونه حشرات منقرض شده در ایران دارد. با همکاری گروهی از حشره شناسان ایران، مقاله ای در آن خصوص نوشته و به یکی از مجله های معتبر علمی زیست شناسی در آمریکا ارسال کردیم و...
سکه های ساسانینمای ایران نمای ایران سکه های ساسانیسلسله ساسانی آخرین سلسله قدرمت و جهانی ایران بود. آنها خود را نوادگان و وارثان امپراطوری هخامنشیان می دانستند
یک امپراتوری تازه متولد، امپراتوری روم و سرزمین هایش را به تسخیر خود درآوردفاطمه کریمیانفاطمه کریمیانیک امپراتوری تازه متولد، امپراتوری روم و سرزمین هایش را به تسخیر خود درآورددر قرن ششم میلادی، قدرت نظامی و فرهنگی ساسانیان با پادشاهی خسرو اول، که در سال 531 میلادی به قدرت رسید، به اوج خود رسید
سرو کهن ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر سرو کهن ایراجسرو ایراج به ارتفاع بیش از ۵۰ متر و دارای عمری بیش از ۱۰۰۰ سال است
برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمنمای ایران نمای ایران برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمدر دنیای شلوغ اطلاعات به اصالت کدام منابع می‌توان اتکا کرد.
تاریخچه دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه دامغاننام دامغان در ابتدا به این دلیل که مغان (روحانیون زرتشتی) سبب عمران و آبادی آن شده بودند، دِه مغان بوده است.
پیر علمدار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر پیر علمدار دامغانآرامگاه پیر علمدار واقع در محلۀ خوریا، نزدیک مسجد دامغان و در خیابان شهید مطهری، از آثار تاریخی ارزشمند قرن پنجم ایران است.
مسجد تاریخانه دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر مسجد تاریخانه دامغانتاریخانۀ دامغان معبدی‌ست که در دورۀ اسلامی به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شد
دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچۀ نمک حاج علیقلی یکی از جاذبه‌های منحصر‌ به فرد دامغان، در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر دامغان واقع شده است
سنگ نگاره های تیمره گلپایگانمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگانیوز و باز شکاری اهلی شده بر روی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
سنگ نگاره های تیمره گلپایگان شناسنامه هویت هنر پیش از تاریخ ایرانمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگان شناسنامه هویت هنر پیش از تاریخ ایرانیوز شکاری اهلی شده بر روی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
سنگ نگاره های تیمره گلپایگان جلوه ای دیرینه از تاریخ هنر ایران زمینمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگان جلوه ای دیرینه از تاریخ هنر ایران زمینتصاویر زیبایی از زیست گوزن مرال در هزاره های دور در منطقه تیمره گلپایگان
فیلم مستند دریاچه کویردریاچه کویر دریاچه کویر فیلم مستند دریاچه کویرهزاران سال پیش، در سرزمینی که امروز کویر مرکزی ایران است، دریاچه‌ای بزرگ وجود داشت. کویر کنونی، سرزمینی با پوششی سبز و جنگلی تنک بود که در آن، دریاچه‌هایی کوچک و بزرگ با رودهایی به هم می‌پیوستند.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومخلق بسیاری از آثار هنری از جمله نقش برجسته ها و کتیبه ها در دوره ساسانی به طور مستقیم نتیجه اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره بوده است و شاهان ساسانی جهت گزارش این رویدادها به آیندگان و جاودانه کردن خود در تاریخ به خلق این آثار هنری اقدام کرده اند.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
موج های یخ زدهسپیده اصلانسپیده اصلانموج های یخ زدهتفرجگاه حسن ابدال در استان زنجان شامل یك منطقه كوهپایه ای و سد حسن ابدال می‌باشد. این مجموعه در ۱۰ کیلومتری شهر زنجان به سمت تهران پس از عبور از روستای حسن ابدال واقع شده است.
نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینمای ایران نمای ایران نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینور مقابل برای عکس‌های معماری بهترین حالت است. این نوع نور در آغاز روز و بعد ازظهرها روشنایی و ماندگاری بیشتری برای عکاسی دارد. در این ساعت ها چون نور خورشید مایل می تابد، حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ سایه‌های جالب توجهی در سراسر نمای ساختمان جزییات بیرونی را برجسته می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی‌تری می‌بخشند.
نکته های عکاسی از منظره های طبیعینمای ایران نمای ایران نکته های عکاسی از منظره های طبیعییکی از راههای گرفتن یک عکس خوب، قرار گرفتن در یک فضا و زمان خوب است. و به احتمال بسیار زیاد شما این فرصت را دارید که گاهی صبح، زودتر از آفتاب برخیزید و صحنه طلوعش را از نزدیکترین و قشنگترین نقطه‌ای که پیاده به آن دسترسی دارید، ثبت کنید.
سنگ آرزوسپیده اصلانسپیده اصلانسنگ آرزوکوه گاوازنگ زنجان، مجموعه ائل داغی، قله سنبله.
651 نتیجه 1 از 723