کاروانسرای قاسم آباد

كاروانسرای قاسم آباد یكی از بناهای با ارزش بجا مانده از دوره صفوی می‌باشد كه در روستایی به همین نام در 20 كیلومتری غرب بجستان واقع گردیده است.

  • کاروانسرای قاسم آباد
  • کاروانسرای قاسم آباد
مهدی ذوالفقاریشنبه 11 بهمن 1393 | 10 سال پیشكاروانسرای قاسم آباد یكی از بناهای با ارزش بجا مانده از دوره صفوی می‌باشد كه در روستایی به همین نام در 20 كیلومتری غرب بجستان واقع گردیده است. این بنا در سال81 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. بنای مذكور در مركزیت روستا واقع گردیده و از خصوصیات بارز آن به معماری بسیار زیبا، تزئینات، نوع پوشش سقفها و بادگیر چهارضلعی آن می توان اشاره كرد. این بنا كه یكی از كاروانسراهای شاه عباسی هفتگانه بجستان است در مسیر جاده تاریخی موسوم به جاده عراق بوده كه هم اكنون راه‌آهن بافق – مشهد از حاشیه آن می‌گذرد.كاروانسرای قاسم‌آباد بنایی است از معماری گذشته در دل كویر زیبای بجستان كه بادگیر چهارضلعی آن در خراسان از معروفیت بالایی برخوردار است دسته‌بندیکاروان سراهاخراسان رضویکلید‌واژهبجستانکاروانسرارباط16435 بازدید
نمای ایران سپاسشنبه 11 بهمن 1393 | 10 سال پیش
  • کاروانسرای زین آباداین بنای با ارزش به فاصله 15 كیلومتریی جنوب شرقی بجستان و در امتداد جاده بجستان- فردوس واقع است .
  • قلعه خانیکقلعه خانیک، بنایی بسیار قدیمی ساخته شده از خشت و گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستای خانیک (شهرستان فردوس) (خانیک شاه) در بخش مرکزی شهرستان فردوس است
  • روستای تاریخی خانیکروستای قدیم خانیک در فاصله 30 كیلومتری شمال شرقی فردوس و در فاصله دو کیلومتری از جاده ترانزیتی فردوس ـ بجستان و 1800 متر از سطح آبهای آزاد بالاتر است
  • رنگین کمان خانیک شاهرنگین کمان زیبا پس از باران چند روز پیش روستای تاریخی خانیک
  • کوبه ها زنگهای اخبار امروزیکوبه ها درقدیم بر روی درب نصب می شود تا کسی که پشت در قرار گرفته صاحب خانه را از حضور خود مطلع کند
کاروانسرای خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکاروانسرای خرانقکاروانسرایی زیبا که در کنار بافت قدیم و قلعه خرانق قرار گرفته است.
اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خانبوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خاناقامتگاه از یک سو به دشت کویر می‌رسد. قلعه دختر، سد تاریخی، آبشار و رودخانه در نزدیکی روستای درونه است.
قلعه كوهابسپیده اصلانسپیده اصلانقلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
کاروانسرای شاه عباسی - قصر بهرام -  ده نمک گرمساردریاچه کویر دریاچه کویر کاروانسرای شاه عباسی - قصر بهرام - ده نمک گرمسارساخت کاروانسرا در مسیر جاده‌های مهمی که از این منطقه می‌گذشتند
سد دولت آباد چنارانماسو ماسویاسد دولت آباد چنارانسد دولت آباد چناران در نزدیکی روستای دولت آباد قرار دارد و در نزدیکی چناران در استان خراسان رضوی واقع شده است.
مجموعه  تاریخی باغ مزار کدکنمجید رفیعیمجید رفیعیمجموعه تاریخی باغ مزار کدکنمجموعه تاریخی فرهنگی باغ مزار در مرکز شهر کدکن واقع است.
شکوفه های بهاری شهرکدکنمجید رفیعیمجید رفیعیشکوفه های بهاری شهرکدکنهمه ساله در فصل بهار‍ شکوفه های بهاری رنگ و بوی خاصی به چهره و سیمای شهرکدکن می بخشند درختان آلو وآلوچه مقدار قابل توجهی از درختان شهر کدکن را در بر می گیرند.
طبیعت زمستانی شهر کدکنمجید رفیعیمجید رفیعیطبیعت زمستانی شهر کدکنطبیعت زیبا و دل انگیز زمستانی شهر کدکن برف زمستانی در باغات و دشت های منطقه کدکن نمایانگر نعمات بی دریغ الهی می باشد.
گوجه سبزمجید رفیعیمجید رفیعیگوجه سبزگوجه سبز میوه ای آبدار و ترش مزه است که قدمت ۲ هزار ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب وهوای ملایم به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، ارغوانی و سبز روشن در می آیند. باغات بسیاری از این میوه نیز در منطقه کدکن وجود دارد.
طبیعت زیبای بوژانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانطبیعت زیبای بوژانروستای زیبای بوژان،‌در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور، و در دامنه کوه بینالود قرار دارد.