ورود
جستجو
سرچشمه
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
جستجو
نمای ایران
شماره دوم وب نامه نمای ایران
شماره دوم وب نامه نمای ایران - تابستان و پاییز ۱۳۹۹ - منتشر شد
نمای ایران
هر روزتان نوروز
بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
محمد ناصری فرد
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایران
طی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
محمد ناصری فرد
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستان
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
محمد ناصری فرد
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان
پژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
محمد ناصری فرد
نقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایران
به گواه سنگ نگاره های کهن ایران، از دیر باز خشونت و ستم از جانب انسان های صاحب قدرت بر انسان های ضعیف وجود داشته و خوشبختانه آن صحنه های تلخ بسیار نادر و اندک بوده است. در میان بیش از 50000 نقشی که تاکنون در میان سنگ نگاره های 25 استان های ایران کشف کرده ایم؛ تعداد صحنه های خشونت بار آنها به چند مورد می رسد؛ که امروز یک نمونه کهن آن را معرفی کرده ایم.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)
کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
محمد ناصری فرد
ارزش و اهمیت سنگنگارههای یافت شده در ایران
یکی از مهمترین منبعهای شناخت تکاملی بشر، میلیونها سنگنگارههای کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
بابک ارجمندی
روستای پرواده
نمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
بابک ارجمندی
روستای قلعهبالا
نمای پانورامای روستای قلعهبالا در جوار منطقه حفاظت شده و کمنظیر خارتوران
محمد ناصری فرد
نقش و طرح ارابه های کهن در ایران
نقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
محمد ناصری فرد
انتشار تمبر سنگ نگاره های ایران
در سال 1390 ، برای نخستین بار در ایران، موفق شدیم که تمبر سنگ نگاره های ایران را با هزینه های شخصی انتشار دهیم.
محمد ناصری فرد
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخ
طرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
محمد ناصری فرد
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهان
چهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسب
نقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
محمد ناصری فرد
اهلی کردن سگ در ایران باستان
به گواه سنگ نگاره های کوبشی و رنگین نگاره ها در ایران، ایرانیان به احتمال قوی نخستین مردمانی بوده اند؛ که حدود هزاره دهم پ.م. موفق به اهلی کردن سگ هایی از نژاد تازی شده اند و با نوان در این راه نقشی اساسی و پر رنگ داشته اند .
محمد ناصری فرد
نقاشیهای کهن دیوارهی کوهها تا طرح روی سفالینههای پیش از تاریخ ایران
دیوارهی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
بابک ارجمندی
پارک ملی توران از دروازه طرود
پارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
محمد ناصری فرد
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایران
نقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
محمد ناصری فرد
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران
علم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
محمد ناصری فرد
تن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایران
تصویر تن پوشی زیبا و مُزین به رنگ های گوناگون و بافته شده از الیاف ابریشم متعلق به دوره ساسانی که طرح های بزکوهی (نماد زایندگی و محافظت) هم بر آن دیده می شود؛ که نشان از یک باور اسطوره ای دارد. محل نگهداری : موزه نیویورک
محمد ناصری فرد
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایران
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی، گره ای نمادین و قابل احترام در میان قبایل، که ردپای همگون آن را در میان سنگ نگاره های کهن تیمـره هم می توان دیـد. نوعی اسپیرال درهم تنیـده کـه چون اسپرال های حلزونی، نشان از قانون کاینات داشته است.
حسن صفری
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)
«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
محمد ناصری فرد
سیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت ها
نقش یک بزکوهی، با سبک هنری اندیشه نگار Ideogram روی تخته سنگ صاف و قهوه ای رنگ که بر دیواره ی یک دره با کوبش استخوان درشت نی حیوانی یا سنگ بر سنگ خلق شده است.
342 نتیجه
1 از 15
2
3
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
راهنمای نمای ایران
وبنامهها
جشنوارههای فیلم و عکس
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
پیشنهاد سفر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
وبنامه هوم
بابک ارجمندی
فروشگاه واقعیت مجازی
ساخت وبسایت رایگان
دوستان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
پیکمی؛ فروش محتوای دیجیتال
ووددن؛ دستسازههای چوبی
آنشلف؛ دستسازههای ایرانی
وبسایت فرناز فرود