ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
محمد ناصری فرد
سنگنگارههای گوزن در تیمره
نقشهایی کهن و زیبا از گوزنهای بزرگ جثه و بی همگون
محمد ناصری فرد
دیدار از آثار تاریخی و هنری کهن ایران
محمد ناصری فرد
سفری در لالههای واژگون
محمد جواد مرادی نراقی
مجموعه تاریخی اقامتی نراقیها
تضمین امنیت و تمیزی با بهترین قیمت
اسفندیار خدایی
جاده سپیددشت به روستای کسمت خرمآباد لرستان
جاده سپیددشت به روستای کسمت یک مسیر کوهستانی زیبا پوشیده از جنگل بلوط
محمد ناصری فرد
پیوستگی آثار کهن مکشوفه در قبرستان مارلیک و سنگ نگاره های ایران
اسفندیار خدایی
بیشه پیرتو دورود لرستان
بیشه پیرتو در مسیر رودخانه گهر رود با چشمهساران و درختان چنار
محمد ناصری فرد
همگونی و کارکردهای یکسان فنجان نماها و کاسه سنگ های کهن ایران و انگلستان؟!
محمد ناصری فرد
نقشههایی از پراکندگی سنگنگارههای ایران و ایرلند
محمد ناصری فرد
بزکوهی نماد ایرانیان باستان
محمد ناصری فرد
حسابگری و علم ریاضی در ایران باستان و جهان
محمد ناصری فرد
بزرگترین تک نقش بز کوهی ایران و هنرمندان تیاتر
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره های ایران، مبانی هنر و تاریخ ایران
محمد ناصری فرد
گزارش سنگ نگاره های کهن ایران در بنیاد علمی فرهنگی پروفسور داریوش فرهود
این بار سعادت یاری کرد؛ تا در بنیاد علمی فرهنگی پروفسور داریوش فرهود ( تهران ) سخن از اسرار سنگ نگاره های کهن ایران زمین داشته باشیم.
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره های ایران، نمادهای سخنگو
محمد ناصری فرد
سنجاق های ناجی و ضد آل در ایران باستان
در میان سنگ نگاره های تیمره (کوه های شمال غرب خمین) تخته سنگی را می بینیم (اگر چه امروز آن را نابود کرده اند)؛ که نقش بانویی بر آن حک شده و یک بزکوهی بر فراز سرش دیده می شود؛ دستان بر سینه دارد و در حال زایمان است. چند تن از همراهان و ندیمان هم کنارش دیده می شوند.
محمد ناصری فرد
پژهشگران عرصه های هنر و ادبیات
این بار سعادت شد؛ تا مدتی کوتاه همراه با عده ای از شاهنامه پژوهان ایران،
محمد ناصری فرد
گزارشی کوتاه از نشست سوم مهرماه در خانه اندیشمندان تهران
ع اصلی نشست برای نخستین بار در ایران در خصوص هنرهای صخره ای در قلمرو جغرافیای فلات مرکزی ایران بود. برای ارایه هر پروژه علمی، نخست ضروری است؛ تا تعارف عملیاتی، کاربردی در راستای موضع مورد نظرارایه شود. برای مثال: سنگ نگاره یا Rock Art چیست؟ که ما تعاریف متعددی در سطح ملی و جهانی ارایه دادیم.
محمد ناصری فرد
سلسله نشستهای تخصصی هنر صخرهای ایران برگزار میشود
سلسله نشستهای تخصصی هنر صخرهای ایران برگزار میشود. به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستانشناسی ایران، نخستین نشست از سلسله نشستهای هنر صخرهای ایران با عنوان «روایتی نو از گستره هنر صخرهای در فلات مرکزی ایران؛ باستانشناسی و هنر» برگزار خواهد شد. این نشست به همت انجمن علمی باستانشناسی ایران و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در روز سهشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی تهران، خیابان استاد نجاتالهی (ویلا)، چهارراه ورشو برگزار خواهد شد.
مهدی مخلصیان
کاروانسرای قلعه خرگوشی
بین شهر ورزنه اصفهان و ندوشن یزد قلعهای است که به نظر از همه جا به دور افتاده است. مکانی آرام و دلپذیر و مناسب برای عکاسی شب. کاروانسرایی مروبط به دوره شاه عباس که به آن قلعه خرگوشی میگویند.
مهدی مخلصیان
تکیه معاون الملک
همه کرمانشاه را به طاق بستان و بیستون میشناسیم، اما تکیه معاون الملک جواهری درون این شهر است که اگر آن را ندیده باشید، سفر شما کامل نیست و باید دوباره به کرمانشاه سفر کنید.
بابک ارجمندی
به سوی عمارت کوشک سرهنگ آباد
۵ دقیقه رانندگی در جاده زیر باران، همسفرم شوید
محمد ناصری فرد
نشست در خانه قدیمی روان شاد پروین اعتصامی
سنگ نگارههای ایران زبان مشترک جهانی
محمد ناصری فرد
نقش حیوانی عجیب و کهن
نقش حیوانی عجیب و کهن، که بعلت قدمت زیاد هم رنگ بستر شده است. همگون آن را در میان حیواناتی که اکنون زندگی می کنند؛ نمی بینیم. شاید از دسته حیواناتی باشد؛ که در هزاره های پیش می زیسته و نسل شان منقرض شده است
بابک ارجمندی
روستای نایبند، نگینی در حاشیه کویر
جایی با نخل، نارنج، انار و زیتون
محمد ناصری فرد
رازها و سخن ها در کتیبه کهن سطری و جام شوش
کتیبه ای با خط سطری ( ProtoElamite or Linear)، کشف شده درکوه های تیمره، با دیرینگی حدود 2300 پ.م؛ که یکی از علایم خطی بکار رفته در آن استیلــیزه شده ی (خلاصه و پیچیده شده) نقش بزکوهی است؛ به مضمون درخواست فـــــزونی نعمت و نگهـــــداری ما.
مهدی مخلصیان
قلعه سپید ندوشن
هنگامی که وارد شهر ندوشن شوید، از دور قلعه زیبایی را بالای تپهای خواهید دید. این قلعه کوچک قلعه سپید یا سپیده یا سفیده نام دارد.
مهدی مخلصیان
کاروانسرای خرانق
کاروانسرایی زیبا که در کنار بافت قدیم و قلعه خرانق قرار گرفته است.
نمای ایران
هر روزتان نوروز
بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
محمد ناصری فرد
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایران
طی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
محمد ناصری فرد
فنجان نماهای کهن و شگفت انگیز در جزیره خارک
جزیره خارک، یکی از جزیره های زیبا و نفت خیز در خلیج فارس است؛ که متعلق به استان بوشهر می باشد. اخیرا دوست گرامی، جناب اصغر هوشنگی که از باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی استان بوشهر هستند؛ عکس هایی جالب و شگفت انگیز از فنجان نماهای کشف شده در جزیره خارک را برای نگارنده ارسال داشته اند؛ که فوق العاده جالب و کهن هستند. شگفتی فنجان نماهای جزیره خاک به حضور انسان در هزاره های پیش در آن جزیره بر می گردد. چرا که فنجان نماها تابلوهایی تمام نما از حضور و زیست انسان ها در آن حیطه و قلمرو هستند.
محمد ناصری فرد
سر نوشت دره ی کوچری Koucheri و سنگ نگاره های کهن در اطراف گلپایگان
کوچری نام دره ای زیبا با نقاشی های کهن است؛ که در وسط آن رودخانه ای با آب زلال همیشه جاری است و یکی از مبانی شکل گیری گلپایگان از دیر باز بوده است.
محمد ناصری فرد
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستان
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماهای کهن در شهرستان صیدون بری خوزستان
فنجان نماها، کهن ترین ابزارهای زیست دست بشر هستند و شاید بتوان گفت که عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین دارند. برای مطالعه ی زیست انسان کهن بر روی کره زمین، آنها یکی از کهن یاری گرها و کهن الگوی های زیست بشر در ابعاد گونان هستند؛ که می توانند در قالب چراغ راهنما برای پژوهشگران عمل کنند و پنجره هایی متنوع به روی آنها طی دوره های کهن بگشایند؛ که در محافل علمی و دانشگاهی ایران ناشناخته و مهجورهستند ؟!
محمد ناصری فرد
نقش کهن و زیبای یک بانوی اسب سوار
این نقش گواه بر آن است؛ که بانوی اسب سوار، از مهارت بالای اسب سواری برخوردار بوده و کلاهی تاج گونه نیز بر سر دارد؛ که نشان از جایگاه اجتماعی بالای وی درآن زمان دارد. گردن کشیده، یال های برجسته و دم بلند اسب، نشان از نژاد خاص اسب دارد؛ که مخصوص آن بانوی صاحب شُکوه بوده است.
سپیده اصلان
آتشده ساسانی آمل یا مقبره شمس آل رســـــول
چهار طاقی سر بر آورده از خاک آمل
محمد ناصری فرد
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان
پژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
محمد ناصری فرد
نقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایران
به گواه سنگ نگاره های کهن ایران، از دیر باز خشونت و ستم از جانب انسان های صاحب قدرت بر انسان های ضعیف وجود داشته و خوشبختانه آن صحنه های تلخ بسیار نادر و اندک بوده است. در میان بیش از 50000 نقشی که تاکنون در میان سنگ نگاره های 25 استان های ایران کشف کرده ایم؛ تعداد صحنه های خشونت بار آنها به چند مورد می رسد؛ که امروز یک نمونه کهن آن را معرفی کرده ایم.
محمد ناصری فرد
هنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگهای سیاه
از سفری بر می گشتم؛ از دور کوهی کله قندی با سنگ های سیاه دیده می شد. پیش خودم فکر کردم؛ که آن کوه زیبا حتما بر خود نقاشی های کهن و گوناگون دارد. بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و سپس ادامه ی پیاده روی در بوته زارها، به رودخانه ای خشک رسیدم. بر روی سنگ های سیاه دیواره ی رودخانه که در گذشته های دور گذر آب فراوان بوده؛ نقش هایی متعدد و کهن از بز کوهی (نمادهای : آبخواهی، زایندگی و محافظت) حک شده بود.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماهای کهن، بدست پژوهشگران محلی در بلوچستان
نخستین روزهایی که ما بر روی فنجان نماهای ایران مطالعه و بررسی داشتیم(حدود بیست سال پییش)؛ کمتر کسی در ایران بود (بجز دوست عزیزم، جناب جمال لحافیان در کردستان)؛ که از ارزش، اهمیت و قدمت بسیار زیاد سنگ نگاره ها اطلاع داشته باشد. فقط در نواحی کازرون مردم محلی به نمونه هایی خاص ازآنها جوغن می گفتند و اطلاعاتی در حد آداب و رسوم محلی خود داشتند. در یک دهه ی گذشته هم در کلام افرادی که به دنبال دفینه بودند؛ در قالب جوغن معرفی شدند؛ که آنهم اصلا مبنی علمی نداشته است. هرچند که هنوز دانشگاه ها و دیگر محافل باستان شنا
محمد ناصری فرد
یک تخته سنگ با فنجان نماها و اسرار فراوان
یکی از دوستان گرامی در داخل ایران، تصویری را در راستای آیکونگرافی آثار برای نگارنده ارسال کرده اند؛ که به محض دیدن آن بسیار شگفت زده شدم! تخته سنگی با شیبی تند که بر آن حدود 55 فنجان نما، با اندازه های ظاهری همسان ایجاد شده بود؛ که با خط کشش هایی ظریف به هم ربط داده شده بودند.
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ
هنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)
کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
محمد ناصری فرد
ارزش و اهمیت سنگنگارههای یافت شده در ایران
یکی از مهمترین منبعهای شناخت تکاملی بشر، میلیونها سنگنگارههای کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
بابک ارجمندی
روستای پرواده
نمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
بابک ارجمندی
روستای قلعهبالا
نمای پانورامای روستای قلعهبالا در جوار منطقه حفاظت شده و کمنظیر خارتوران
محمد ناصری فرد
دژ تدافعی کهن و زیبا
دی کوزه گری بدیدم اندر بازار بر پاره ی گل لگد همی زد بسیار وآن گل به زبان حال با او می گفت من همچو تو بوده ام مرا نیــــــکو دار خیام
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشر
فنجان نماها cupmark، شاید عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین داشته باشند. رد پای آنها را در سیر زندگی انسانها در همه ي جوامع و قارهٔ ها می بینیم. نقاطی در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، سوئد، نروژ، امریکا( شمالی، مرکز و جنوبی)، الجزایر، اردن، قطر، عمان، یمن، دبی، عربستان، پاکستان، هند، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقزستان، تاجيکستان، و ... که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در ایران کوچکترین نشان و ردپایی از آنها در کتاب های دانشگاهی و دیگر محافل علمی دیده نمی شود.
محمد ناصری فرد
نقش و طرح ارابه های کهن در ایران
نقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
محمد ناصری فرد
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخ
طرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
محمد ناصری فرد
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشری
جام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره بز کوهی با دُم ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)
اگر در یكی از شب های آبان (اُكتبر)، حدود ساعت 21 شب، در شرایطی كه آسمان صاف و بی ابر است؛ با دقت به جنوب نیم كره شمالی كره زمین نگاه كنیم؛ براحتی خانواده ستاره های جدی- دلو را خواهیم دید. دراین مجموعه ستاره ها، تصویری شبیه به یك بزكوهی در صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) دیده می شود (تصویر3).
محمد ناصری فرد
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهان
چهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
محمد ناصری فرد
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهی
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
محمد ناصری فرد
جوغن Joghan چیست؟
در گذشته هـای دور تا دوره ی سلجوقی بر روی بعضی سنگ قبرهای مردگـان، گـودی هایی ایجـاد می کرده اند و در آنهـا آب یا دانه برای پرندگان می ریخته اند؛ تا مـردگان مشمول پاداش خیر شوند.
محمد ناصری فرد
رنگین نگاره های pictograph غارهای استان فارس
در دانشگاه ها و دیگر محافل علمی ایران ، هروقت صحبت از هنر کهن بشری پیش می آید؛ فوراً اشاره به نقاشی های آلتامیرا و لاسکو در اسپانیا و فرانسه می شود. آنهایی که اطلاعات به روز دارند؛ اشاره هایی هم به نقاشی های لرستان می کنند.
بابک ارجمندی
گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه؛ آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اُلجایتو)، هشتمین سلطان مغول
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسب
نقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
محمد ناصری فرد
نقاشیهای کهن دیوارهی کوهها تا طرح روی سفالینههای پیش از تاریخ ایران
دیوارهی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
بابک ارجمندی
پارک ملی توران از دروازه طرود
پارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
محمد ناصری فرد
بانوی شکارچی عصر پارینه سنگی
نقش دو انسان، که در حال نبرد با گرازی غول پیکر هستند؛ درخت های سرو و کاج هم از نگاه هنرمند دور نمانده است(نشان از اقلیم جغرافیایی و نوع آب و هوای آن زمان ).
محمد ناصری فرد
مردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.
نقش دو اسب اصیل ایرانی یکی در پله پیشکش های تخت جمشید و دیگری در کوه های تیمره، شگفت آنکه دُم هر دو اسب را گره زده اند
محمد ناصری فرد
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایران
نقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
محمد ناصری فرد
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخ
غـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
2274 نتیجه
1 از 36
2
3
© ۱۳۷۹-۱۴۰۴ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
کلک آزادگان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
بابک ارجمندی