راهنمای نمای ایراننمای ایران نمای ایران راهنمای نمای ایرانراهنمای استفاده از وبگاه نمای ایران
هر روزتان نوروزنمای ایران نمای ایران هر روزتان نوروزبامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانطی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانپژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
نقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانبه گواه سنگ نگاره های کهن ایران، از دیر باز خشونت و ستم از جانب انسان های صاحب قدرت بر انسان های ضعیف وجود داشته و خوشبختانه آن صحنه های تلخ بسیار نادر و اندک بوده است. در میان بیش از 50000 نقشی که تاکنون در میان سنگ نگاره های 25 استان های ایران کشف کرده ایم؛ تعداد صحنه های خشونت بار آنها به چند مورد می رسد؛ که امروز یک نمونه کهن آن را معرفی کرده ایم.
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
روستای قلعه‌بالابابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای قلعه‌بالانمای پانورامای روستای قلعه‌بالا در جوار منطقه حفاظت شده و کم‌نظیر خارتوران
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
انتشار تمبر سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردانتشار تمبر سنگ نگاره های ایراندر سال 1390 ، برای نخستین بار در ایران، موفق شدیم که تمبر سنگ نگاره های ایران را با هزینه های شخصی انتشار دهیم.
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخطرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانچهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبنقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
اهلی کردن سگ در ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداهلی کردن سگ در ایران باستانبه گواه سنگ نگاره های کوبشی و رنگین نگاره ها در ایران، ایرانیان به احتمال قوی نخستین مردمانی بوده اند؛ که حدود هزاره دهم پ.م. موفق به اهلی کردن سگ هایی از نژاد تازی شده اند و با نوان در این راه نقشی اساسی و پر رنگ داشته اند .
نقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایراندیواره‌ی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایراننقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
263 نتیجه 1 از 1423